Je wilt graag droog trainen voor de zomer, maar bent bang dat je hierdoor te maken krijgt met spierverlies. Een logische gedachte.

Je doet er lang over om al die spiermassa te kweken, wie is er dan zo gek om al dat werk verloren te laten gaan voor een wat droger getraind lichaam? Het kan inderdaad lastig zijn om te gaan droog trainen en tegelijkertijd je spieren te behouden, maar het is zeer zeker niet onmogelijk!

In dit artikel vind je een aantal tips en factoren waarmee je rekening moet houden wanneer je gaat cutten of droog trainen.

1. Langzame vooruitgang

Het gebeurt vaak dat mensen op de eerste dag of week van je nieuwe droog train programma te snel, te veel doet. Het laatste wat je wilt doen is je calorieën te verlagen tot het minimum. Door zo’n overdreven ingreep zal je zeker afvallen, maar tegelijkertijd ook spiermassa verliezen waar je hard voor gewerkt hebt.

Je kunt het beste rustig aan beginnen door in de eerste week dagelijks 200 calorieën minder te eten en van daar uit langzaam aan te gaan passen. Gemiddeld zul je hierdoor ongeveer een halve kilo tot een kilo lichaamsgewicht verliezen per week. Dit verschilt natuurlijk per persoon, maar het doel is niet om al het gewicht binnen een week kwijt te raken.

Verlaag je vetpercentage langzaam voor gegarandeerd succes op de lange termijn.

2. Doe niet te veel cardio

Met cardio kun je wel degelijk je vetpercentage omlaag halen, maar dit is niet de enigste of beste manier om het te doen, dus dagelijks uren op de loopband staan is nooit de goede manier om het aan te pakken.

Als je merkt dat je elke dag uren cardio nodig hebt om het nodige lichaamsvet kwijt te raken, dan is er waarschijnlijk iets mis met je metabolisme wat veroorzaakt wordt door een slecht dieet en een veelvoud aan cardio.

Wanneer je je tijd neemt, aan een goed dieet houdt, en hard traint met gewichten heb je geen lage intensiteits cardio nodig om lichaamsvet kwijt te raken.

3. Doe aan hoge intensiteit interval training

Hoge intensiteit interval training, ook wel HIIT, is super om vet kwijt te raken en tegelijkertijd spiermassa op te bouwen. Door een of twee HIIT sessies per week toe te voegen aan je trainings schema optimaliseer je de hoeveelheid vet die je verliest. Hierdoor komt er ook verbetering in je natuurlijk vet verbrandings metabolisme, vooral als je je aan je dieet houdt.

De intensiteit en het tempo verhogen van je gewichttraining heeft een soortgelijk effect.
De makkelijkste manier om dit te doen is door minder rust te nemen tussen je sets.

Je zult hierdoor zeker verschil voelen en zien.

4. Voeding!

Er zijn krachtsporters die minder dan 1800 calorieën per dag eten om hun vetpercentage te verlagen. Dit is niet de manier om droog te trainen. Als je de inname van calorieën te veel vermindert zal je veel spiermassa verliezen en ook je metabolisme hevig verslechteren. Als je metabolisme is beschadigd zal elke verandering in het dieet ervoor zorgen dat je snel in vet aankomt.

Iedereen is natuurlijk anders en het verschilt hoeveel calorieën of macronutriënten (eiwitten, koolhydraten en vetten) de een in vergelijking tot de ander zal moeten innemen. Als dit je eerste keer is dat je droog traint zul je dit moeten uitzoeken en een beetje moeten gaan experimenteren. Dat is geen probleem! Maar onthoud wel dat jezelf uithongeren nooit het antwoord is om vet te verliezen.

Je kunt niet droogtrainen in een dag dus neem je tijd, doe het goed en je zult zien dat je lichaam er positief op zal reageren en mooie resultaten zal laten zien!

Meer droog train tips?

Bekijk dan de 19 droog trainen tips om sneller resultaat te behalen.

Button optin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *