default logo

Het zijn vragen die we regelmatig horen:

  • Zijn koolhydraten goed voor je spieren?
  • Moet ik wel of geen koolhydraten eten als ik vet wil verliezen?
  • Kan ik droog trainen zonder koolhydraten?
  • Moet ik wel of geen koolhydraten eten voor het sporten?
  • Hoeveel koolhydraten moet ik eten?

 

koolhydraten eten

Het klopt dat, wanneer je wilt dat je sixpack zichtbaar wordt, het helpt om te stoppen met het eten van chips, koekjes, snoep en andere voedingsmiddelen met veel koolhydraten. Maar als je denkt dat het schrappen van (bijna) alle koolhydraten de oplossing is om je doel te bereiken, dan hebben we hier een paar redenen die je nog eens aan het denken zullen zetten:

1. Slechte spirit

Te low-carb eten is niet alleen slecht voor je lichaam, het is ook slecht voor je spirit. Extreme low-carb dieten hebben een negatieve impact op je stemming.

2. Luiheid

Koolhydraten voeden je spieren met glycogeen, wat je nodig hebt in de sportschool. Zonder koolhydraten zal je je zwakker voelen en minder hard kunnen trainen.

3. Slechte invloed op hersenfuncties

Uit onderzoek is gebleken dat te low-carb eten hersenfuncties kan beschadigen en kan zorgen voor concentratieverlies.

4. Een langzamer metabolisme

Je spieren voeden met koolhydraten zorgt ervoor dat je vermoeiende cardio sessies overleeft. Je lichaam heeft een fatsoenlijke hoeveelheid koolhydraten nodig na je training om te zorgen dat de verbranding zo lang mogelijk door blijft gaan.

5. Honger

Bij langzame koolhydraten, zoals havermout, duurt het langer voordat deze door je bloed worden opgenomen en deze zorgen dat je veel langer vol zit dan bij junkfood. Het eten van de juiste koolhydraten is essentieel voor het verliezen van vet!

6. Snel herstel

Na je workout heeft je lichaam koolhydraten nodig om je spieren te repareren en sterker te laten worden. Zorg dat je een binnen 30 tot 60 minuten na je training een maaltijd met eiwitten en koolhydraten neemt. Dan heeft je lichaam namelijk voedingsstoffen nodig voor de aanvulling en het herstellen en heropbouwen van het spierweefsel voor de volgende training.

Conclusie

Zorg dat je, wanneer je wilt droog trainen of vet wilt verliezen, simpelweg minder calorieën binnenkrijgt. Het maakt in dat geval niet uit of dit met een dieet is wat koolhydraatarm is of juist met een dieet waarin koolhydraten belangrijker zijn. De resultaten zijn vergelijkbaar.

Koolhydratencheck

Uiteindelijk bepaalt je mate van activiteit hoeveel koolhydraten je in zou moeten nemen. Dit bereken je als volgt:

  • Beginnende mannen: 0,5 gram per kilo lichaamsgewicht
  • Gemiddeld fitte mannen: 1 gram per kilo lichaamsgewicht
  • Gevorderde, actieve mannen: 1,5 gram per kilo lichaamsgewicht

 

Het is aan te raden om hier bovenop 30 tot 60 minuten voor je training extra koolhydraten te eten.